dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Twitter
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
hypotheekfraude
Hypotheekfraude is het op basis van valse informatie verkrijgen ... >>
 Vandaag 18-05-2024
21852 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 middeninkomen
2 default rate
3 default risk
4 Dogs of the Dow
5 BRICMIT
 Thema's
 Recent verbeterd
18-05koopkrachtpariteit
18-05welvaartsladder
18-05Autoriteit Consument &...
18-05Algemene Rekenkamer
18-05houdbaarheidssaldo
18-05krappe arbeidsmarkt
18-05herverdeling van inkom...
18-05dom geld
18-05smart money
18-05slim geld
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4debt service coverage ra...
5out-of-pocket kosten
6excasso
7reconciliatie
8arm's length-beginsel
9negatief eigen vermogen
10R-squared
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

Google Barometer


Ook: Google Consumer Barometer.
Een door de bekende zoekmachine Google op de markt gebrachte indicator die het actuele zoekgedrag op internet meet en zoektrends afzet tegen macro-economische indicatoren. De Google Barometer is bedoeld om inzicht te geven in de algemene stemming op internet, gebaseerd op de zoekopdrachten die door grote aantallen mensen zijn uitgevoerd. Op basis hiervan worden verschillende indexen samengesteld, ook economische, waarbij gekeken wordt naar de balans tussen negatieve en positieve zoektermen. Voor de Nederlandse markt op 30 juni 2009 geïntroduceerd, maar voor andere landen bestond de Google Barometer al langer.

De specifiek voor Nederland samengestelde indexen (trendlijnen) zijn:
  • Algemeen, de algemene trendlijn, die wordt berekend op basis van het totaal van alle hierna genoemde branchetrendlijnen,

  • de Reis-index,

  • de Werk/banen-index,

  • de Hypotheek/lenen-index,

  • de Autobranche-index,

  • de Shopping-index.


Voor elke trendlijn analyseert Google duizenden zoekwoorden en oormerkt die als 'positieve zoekwoorden' of 'negatieve zoekwoorden'. Het zoekvolume van de positieve zoekwoorden minus het zoekvolume van de negatieve zoekwoorden vormt de trendlijn.
Voorbeelden van positieve zoekwoorden in de Shopping-index zijn: 'merkkleding' en 'designkleding'. Negatieve zoekwoorden in de Shopping-index zijn 'tweedehands' en 'goedkope kleding'. De berekende branchetrendlijnen kunnen worden afgezet tegen macro-economische factoren. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld kiezen voor Koopbereidheid, Economische Groei, Werkeloosheidspercentage of Consumentenvertrouwen.
Deze macro-economische factoren zijn gebaseerd op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), de Europese Centrale Bank (ECB) en Google Finance.

De Google Barometer is vooral een commercieel instrument voor Google om nog gerichter advertenties en te kunnen verkopen en andere commerciële diensten aan te kunnen bieden.

Internet: Google Consumer Barometer.


Zie ook: conjunctuurindicator, angstindicator, consumentenvertrouwen. Vergelijk: Breakingviews Economic Spot-check, R-word index, Twitter Predictor, Google Covid-19 Mobiliteitsrapport, beleidsonzekerheidsindex.



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter G.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet